Employer Branding for lunch

– Utvecklingsprogrammet för attraktiva arbetsgivare i Höga Kusten!

Den pågående investeringsboomen inom förnybar energi, batteritillverkning och fossilfritt stål har förändrat förutsättningarna för vår region. Med en växande försvarsindustri, batterivärdekedja och satsningar på vätgas och hållbart flygbränsle, är Höga Kusten och Västernorrland starkt bidragande till norra Sveriges tillväxtresa framåt. Dessutom ligger våra industrier i framkant och vi växer snabbt inom branscher som besöksnäring, food-tech och IT. Det är en tid då möjligheterna för tillväxt är oändliga – och vi måste göra det tillsammans!

För att dra nytta av alla positiva satsningar som sker och locka fler människor till regionen, behöver vi attraktiva arbetsgivare med starka varumärken som attraherar och behåller kompetens. Vi är alla en del av den pågående utvecklingen och vi behöver attraktiva arbetsgivare och arbetsmöjligheter för att människor ska vilja ta steget att flytta till vår region. Det är här Employer Branding for lunch kommer in i bilden.

I utvecklingsprogrammet Employer Branding for lunch lär ni er hur ni kan skapa en kultur och arbetsplats där medarbetare vill stanna och utvecklas till sin fulla potential. Det är en möjlighet för er att utbyta erfarenheter och lära er av experter inom områden som talangattraktion och hållbart ledarskap – tillsammans med företag från olika branscher.

Under fyra lunchtillfällen kommer deltagarna att få lyssna på inspirerande talare, nätverka och ta med sig konkreta verktyg för att stärka företagets arbetsgivarvarumärke – och därmed öka regionens attraktivitet. Vi välkomnar företag från alla branscher och personer med en stark ambition att påverka och utveckla varumärkesarbetet inom organisationen. Oavsett om du är VD, platschef, jobbar inom HR eller kommunikation, så är din motivation att stärka företaget och regionens varumärke det viktigaste.

Anmäl dig till Employer Branding for lunch och var med och forma ett attraktivt Höga Kusten!

Erika Hällström är programmets samtalsledare!

Erika Hällström har en bakgrund som hälsovägledare, konsultchef och rekryterare. Idag jobbar hon på IT-konsultbolaget Masarin Consulting Group med bland annat rekrytering, har nyligen startat ett eget företag och är också medlem i Junior Chamber Internationell (Juniorhandelskammaren Sundsvall) som anordnar en näringslivsgala varje år. Erika brinner för utveckling och hälsa och vid träffarna bidrar hon med energi, inspiration och ser till att driva diskussionerna framåt. Erika är med andra ord gruppens stöd och bollplank!

Programmets innehåll med start i mars 2024:

Så kan en attraktiv medarbetarresa framtidssäkra er kompetens | 12 mars

Vad kan man som företag vinna på att arbeta strategiskt med sitt arbetsgivarvarumärke? Fredrik Stranne, VD på Employer Branding-byrån Coreworkers, delar med sig av hemligheterna bakom en attraktiv medarbetarresa från hej – till hejdå. Lär dig hur strategiska och konkreta åtgärder kan förvandla ditt företag till en magnet för talanger, från att attrahera till att behålla och utveckla dem. Passet erbjuder inte bara konkreta insikter utan även praktiska uppdrag och verktyg som du kan implementera direkt i organisationen.

Tid: 11.00 – 14.00

Plats: House Be Härnösand

Framtidsinriktad platsutveckling skapar starka varumärken | 10 april

Hur hänger platsattraktivitet och arbetsgivarvarumärke ihop? Anna Österlund, passionerad delägare och platsstrateg på Placebrander, berättar hur du genom att på olika sätt lyfta fram platsen ni verkar på kan stärka er arbetsgivarattraktivitet. I sin föreläsning belyser hon insikter från aktuell forskning om platsers utveckling och delar konkreta tips om hur vi skapar en plats som inte bara attraherar utan också engagerar. Inspireras av globala exempel och upptäck varför ni, ur ett tillväxtperspektiv, inte får missa att vara goda ambassadörer för Höga Kusten.

Tid: 11.00 – 14.00

Plats: House Be Härnösand

Vi måste bli fler – hur hittar och tar vi vara på den kompetens som behövs för att vi ska växa? | 8 maj

Matematiken är enkel. Stora satsningar sker i hela norra Sverige och vi måste bli fler. Marcus Gustafsson, VD på MindDig, har byggt ett internationellt skyltfönster för norra Sverige som lockar talanger från världens alla hörn. Hur har de byggt upp ett organiskt system som är tillgängligt för alla: från entreprenören, till storbolagen och offentlig sektor? Marcus delar med sig av sina erfarenheter kring talangattraktion och vad vi kan lära av deras resa för att rusta för en framtid i förändring.

Tid: 11.00 – 14.00

Plats: House Be Härnösand

Ett modigt ledarskap får hållbara medarbetare | 28 maj

Engagemang, handlingskraft, analysförmåga, ansvarskänsla och driv. Egenskaper som inte sällan beskriver den högpresterande medarbetaren, arbetsgivarens största tillgång. Tyvärr visar forskning att det är dessa medarbetare som ofta drabbas av vår tids största folksjukdom – utmattningssyndrom. Varför är det så? Ulrika Sedin från företaget Modern Mind berättar hur du som modig ledare kan förebygga stress och bidra till hållbara medarbetare som både mår och presterar bra. En ledare som sätter tydliga ramar och regler, som uppmanar till pauser och som vågar säga stopp.

Tid: 11.00 – 14.00

Plats: House Be Härnösand

Foto: Anders Eliasson

”I Employer Branding Höga Kusten tas ämnen upp som berör oss som ledare och organisation, medarbetare i fokus –vår viktigaste tillgång. Hur kan vi fortsätta bygga på den internationella stoltheten i bolaget och använda oss av det utåt för att attrahera andra talanger. ”

– Sofie Hallin, Kontorschef Nordea

Employer Branding for lunch

 

Vi vill ha med dig!

Vi välkomnar företag från alla branscher och personer med en stark ambition att påverka och utveckla varumärkesarbetet inom organisationen. Oavsett om du är VD, platschef, jobbar inom HR eller kommunikation, så är din motivation att stärka företaget och regionens varumärke det viktigaste.

 

Vad är syftet med programmet?

Att skapa mer attraktiva arbetsplatser som får befintliga medarbetare att vilja stanna kvar och som gör att organisationer attraherar rätt kompetens. I programmet gästar experter inom olika teman kopplat till Employer Branding och deltagarna ges konkreta uppgifter att arbeta med i den egna organisationen. Med attraktiva arbetsgivare som samverkar skapar vi ett Höga Kusten som växer och attraherar!

 

Vi utvecklas och bygger relationer från mars till maj

Vi ses vid fyra tillfällen under programmets gång på House Be i Härnösand där vi ser vikten av att alla möts fysiskt då en stor del av programmet går ut på att skapa och utveckla relationer med övriga deltagare. Träffarna pågår mellan 11.00 – 14.00, vi bjuder på lunch.

 

Så, vad är prislappen?

Programmet kostar 5 000 exkl. moms.

 

Anmäl dig nu!

  • Du som anmäler dig kan själv vara med och påverka i företagets varumärkesarbete
  • Företaget har minst 3 anställda
  • Företaget är verksamt inom Kramfors, Härnösand eller Sollefteå kommun.

Vi har 15 platser i programmet, det är först till kvarn att anmäla sig.

Har du någon fråga kring programmet? Vänligen kontakta:

Olivia Åsberg, Regionchef & Affärsutvecklare

olivia@midchamber.se

072 – 597 97 33

Anmäl dig här!

Samarbetspartners