Nyhetsbrev

Nyhetsbrev – januari

By 19 februari, 2020 februari 26th, 2020 No Comments

Månadens medlemsföretag – Sundfrakt

Sundfrakt är ett av Sveriges största maskin- och logistikföretag lokaliserade i Västernorrland. Sundfrakt tillhör Sundfraktgruppen som består av ca 120 bolag där vi sysselsätter mer än 500 personer. Vi levererar kundanpassade, konkurrenskraftiga och långsiktigt hållbara produkter och tjänster inom ett flertal områden. Däribland bygg- och anläggning, industri, skog, miljötransport samt farligt gods.

– Lotta Björnberg, hållbarhetschef

Vad är det som är unikt med Sundfrakt som skapar framgång?

– Vi är ett väletablerat bolag med lång erfarenhet inom våra uppdragsområden, vilket vi kombinerar med en stark framtidstro och ett omställningsarbete för att bidra med hållbar utveckling i branschen.

Ett exempel är vårt initiativ till att ta fram ett erbjudande som vi kallar medaljsystemet. I och med det kan du som kund själv bestämma hur klimatsmart en beställd transport ska vara. Det gör du genom att välja mellan guld-, silver- och bronstransport. Väljer du ett av dessa alternativ är du garanterad en klimatsmart frakt. Sedan kan vi, genom vårt uppföljningssystem, snabbt och enkelt ge  återkoppling på en utförd transport.

På vilket sätt tror du att ert medlemskap i Handelskammaren Mittsverige kan hjälpa er?

– Vi vill bidra till en hållbar utveckling för samhället och näringslivet. Genom att vara medlem i Handelskammaren har vi möjlighet att vara aktiv i frågor och forum som rör näringslivets behov och utvecklingen av regionens infrastruktur. Samtidigt kan vi bidra med vår kompetens i frågor om framtidens logistik och transporter. Tillsammans skapar vi hållbar utveckling i regionen!

Vad är det viktigaste för er just nu för att kunna ta nästa steg? 

– Vi genomgår just nu en förändringsresa där digitala verktyg och moderna arbetssätt står i fokus. Vi behöver skapa bättre och effektivare digitala flöden som, i kombination med insamling av relevant data, gör det möjligt för oss att skapa säkrare prognoser och nya affärer.

På bild: Lotta Björnberg

"Genom att vara medlem i Handels­kam­maren har vi möjlighet att vara aktiv i frågor och forum som rör närings­livets behov och utvecklingen av regionens infra­struktur."

Coachutbildning med Sveriges ledande mentala coach – Stig Wiklund

Start i mars

Nu skapar vi möjlighet för ledare och chefer att gå en ledarskapsutbildning med Sveriges ledande mentala coach, Stig Wiklund. Utbildningen kommer fokusera på det coachande ledarskapet, hur du leder dig själv och andra med hjälp av mentala coachverktyg. Det glädjer oss att intresset för utbildningen är stort och att så många redan anmält sig. Nu finns det endast ett fåtal platser kvar, så passa på och säkra din om du inte redan gjort det!

Utöver framgångar med flertalet av Sveriges största idrottsstjärnor, såsom långloppsåkaren Britta Johansson, en av världens bästa skidskyttar genom tiderna Helena Ekholm, skidikonen Johan Olsson och nya superstjärnan Frida Karlsson, har Stig länge coachat framgångsrika personer och företag inom näringslivet. Bland annat arbetar han med toppchefer inom IKEA, ICA Rosen som har fått många priser och travtränare Roberts Bergh som är en av Sveriges bästa travtränare. Stig är också mental coach åt riksdagsledamöter, kommunalråd, företagsledare, entreprenörer, egenföretagare och styrelseordföranden.

På bild: Frida Karlsson och Stig Wiklund

Ny omgång av Employer Branding for lunch
i Västernorrland!

Efter förra årets succé av utvecklingsprogrammet Employer Branding for lunch startar vi nu upp en ny omgång i Västernorrland med start i mars.

Vill ditt företag spetsa ett redan starkt varumärke, motiveras och utbyta erfarenheter med andra företag? I utvecklingsprogrammet Employer Branding for lunch lär ni er hur ni utvecklar en kultur och arbetsplats där medarbetare vill befinna sig och utvecklas till sin fulla potential! Vid fyra lunchtillfällen träffas deltagarna och får lyssna till inspirerande föreläsare, nätverka och få konkreta verktyg för hur de förstärker sitt företags arbetsgivarvarumärke. Varje träff har ett tydligt tema kopplat till Employer Branding likt: Vikten av synliga företagsvärderingar och Talent Management. Det är helt kostnadsfritt för företag att delta, oavsett bransch och storlek. Det enda kravet är att deltagaren själv ansvarar för företagets varumärkesarbete.

Employer Branding for lunch i Västernorrland är ett samarbete med Näringslivsbolaget, House Be och Näringslivskontoret Timrå kommun.

Sista anmälningsdag 28 februari.

       – tidigare deltagare

Exportdag i Östersund med fokus på Incoterms 2020

27 februari, Östersund

Välkommen till Exportdagen, det bästa tillfället för exporterande företag i regionen att uppdatera sig i olika frågor kring export. I år ligget särskilt stort fokus vid det nya Incoterms 2020 som börjar gälla från 1 januari. Deltagarna kommer att få en grundlig genomgång av de förändringar som sker och hur det exempelvis påverkar transportförsäkringar.

Nytt för i år är att vi erbjuder en kort summering från Stora Tulldagen i Stockholm med viktiga budskap därifrån samt status gällande Brexit. Uppdateringar kring möjligheten till transportbidrag från Tillväxtverket kommer också att presenteras.

För vem?

Målgrupp för utbildningen är ansvariga för logistik, inköp och marknad samt exporthandläggare.

Innehåll i utbildningen:

Nyheter i Incoterms 2020

– Anpassning av FCA vid sjötransporter

– Försäkringskrav vid CIF och CIP

Föreläsare: Ulf Andersson

Handelskammarens ATA-Carnet-tjänster

En överblick om transportbidrag

Föreläsare: Karl Frykholm och Linnea Östlund, Tillväxtverket

Brexit, vad hände? Och vad händer nu?

– Uppdatering från Stor Tulldagen i Stockholm.
Föreläsare: Kristian Halse, Tullexpert Simplicus

Praktisk information:

Datum: 27 februari

Tid: 13.00 - 16.30

Plats: Gomorron Östersund, Prästgatan 42

Medlemspris: 1 995:- exkl. moms

Ordinarie pris: 2 995:- exkl. moms

Eftermiddagsfika ingår

Näringslivsparlamentet i Jämtland/Härjedalen

12 mars, Östersund

Näringslivsparlamentet är tillbaka! För första gången genomförs det i Jämtland/Härjedalen. Dagen är en unik chans för dig som företagare att möta regionala politiker och diskutera utmaningar och behov i frågorna hållbarhet, digitalisering, infrastruktur och kompetensförsörjning. Har du aldrig hört talas som Näringslivsparlamentet, läs vidare!

Vad är näringslivsparlamentet?

Näringslivsparlamentet återskapar ett fullmäktigemöte där företagare får sätta sig på politikernas plats och göra sina röster hörda i ett antal frågor. Det hela grundar sig egentligen i ett behov av att skapa en mötesplats mellan politik och näringsliv. En plats där företagare och politiska beslutsfattare kan mötas under en dag för att öka den ömsesidiga förståelsen.

Varför behövs det?

Båda parter behöver en bättre inblick i respektive parts utmaningar, behov och förutsättningar. Det ser vi som väldigt viktigt för att vi i framtiden ska kunna föra en konstruktiv dialog och bli än mer träffsäkra i de satsningar som görs i länet.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Läs mer och anmäl ditt intresse att delta!

                Sista anmälningsdag 28 februari.