NyhetsbrevStartsida

Nyhetsbrev februari

By 26 februari, 2020 No Comments

Månadens medlemsföretag – OnePartnerGroup

OnePartnerGroup är en svenskägd koncern som erbjuder företag hjälp med rekrytering, bemanning och utbildning. Vi finns verksamma på 50 orter runt om i Sverige och har 2500 engagerade medarbetare. Med ett brett kontaktnät och god lokalkännedom hjälper vi företag att växa och ger människor arbete och möjlighet att utvecklas.

– Christoffer Sjöstedt, VD

Vad är det som är unikt med OnePartnerGroup som skapar framgång?

– Vi är entreprenörsdrivna, vilket innebär att vi lyckas och mår som bäst när vi får frihet att själva bestämma och bygga bolaget lokalt här i Östersund. För det är såklart roligare att jobba när man själv får vara delaktig och påverka. Vi är oerhört måna om den personliga känslan och friheten. Ur frihet och entreprenörsanda kommer en genuin arbetsglädje, energi och vilja att göra ännu mer för våra medarbetare, kunder och för orten. Här gillar vi människor med drivkraft, ambitioner och samhällsengagemang. Vi låter dem växa, utvecklas och göra det som de är riktigt bra på. Det är det som gör OnePartnerGroup till en attraktiv partner och arbetsplats.

På vilket sätt tror du att ert medlemskap i Handelskammaren Mittsverige kan hjälpa er?

– Som medlemmar i Handelskammaren kan vi vara med och driva frågor inom kompetensförsörjning. Vår förhoppning är att vi tillsammans skapar ett attraktivt företagsklimat i Jämtland/Härjedalen.

Vad är det viktigaste för er just nu för att kunna ta nästa steg? 

– Vi vill att fler ska få uppleva glädjen som kommer med att lyckas och uppleva framgång utifrån sin egen definition och situation. Vi vill eliminera hinder och möjliggöra för fler att få ett första jobb, bli chef, få sitt företag att växa, bli mer lönsamma, göra kunderna nöjda, lyckas med en rekrytering, eller kort och gott känna sig uppskattad på jobbet och trivas i sin roll. Vi är övertygade om att människor, och samhället i stort, behöver uppleva framgångar för att må bra och växa. Här vill vi vara med och bidra.

Läs mer om OnePartnerGroup!

På bild: Christoffer Sjöstedt

"Som medlemmar i Handelskammaren kan vi vara med och driva frågor inom kompetensförsörjning. Vår förhoppning är att vi tillsammans skapar ett attraktivt företagsklimat i Jämtland/Härjedalen."

Vi fortsätter driva Arbetsmarknadskunskap i Västernorrland!

Vi tror att glappet mellan jobb och ungdomar minskar om kunskapen om arbetsmarknaden bland ungdomar ökar. Därför är vi väldigt glada att meddela att Region Västernorrland beslutat att stödja projektet Framtidsvalet 2.0, som en fortsatt satsning på Arbetsmarknadskunskap i skolan i hela Västernorrlands län under de kommande tre åren. Projektet finansieras av Region Västernorrland tillsammans med näringslivet och sex av kommunerna i Västernorrlands län och uppgår till cirka 11,5 miljoner kronor.

Vad är Arbetsmarknadskunskap i skolan?
Arbetsmarknadskunskap i skolan är en stor satsning som drivs av Handelskammaren Mittsverige i Västernorrland. Projektet syftar till att öka ungas kunskap om arbetsmarknaden, öka kompetensförsörjningen och minska andelen socioekonomiska och könsstereotypiska yrkes- och utbildningsval. Genom inspirationsföreläsningar för högstadie- och gymnasieelever berättar vi vilka jobb som finns och vad arbetsgivare efterfrågar när de rekryterar. Vi tar även chansen att ta reda på mer om vad ungdomarna själva tycker och tänker om arbetslivet – information som är värdefullt för arbetsgivarna att ta del av.

Teknikbussen är en annan viktig del som ingår i projektet och som syftar till att visa unga tjejer vilka möjligheter som finns inom teknikbranschen, eftersom det idag främst är killar som söker sig dit. Under en dag får tjejer i årskurs 8-9 följa med våra kommunikatörer ut på besök hos teknikföretag där de får se vilka jobb som finns och prova på olika arbetsuppgifter.

Genom att öka ungas vetskap om jobben, vart de finns och vad som krävs för att få dem tror vi det går att skapa en bättre matchning mellan den kompetens som arbetssökande besitter och den kompetens som arbetsgivare efterfrågar. Därför är vi väldigt glada för att kunna fortsätta driva detta viktiga projekt framöver.

På bilden: Öjvind Sundvall, Oliver Dogo, Daniel Björk, Hans-Olov Bergkvist & Anna Edblad.

Fotograf: Håkan Nordström

Prismalence vann Årets Exportpris!

Den 6 februari delade vi tillsammans med Industrigruppen ut Årets Exportpris på Företagarkvällen i Örnsköldsvik. De nominerade var Prismalence AB, Thordab AB och Wijo AB. Priset kammades hem av Prismalence med motiveringen:

“Från Överhörnäs sprids ett ljus ut över världen. Med smarta produkter för energisnåla lösningar för terminalbelysningar, exporterar Prismalence till flera världsdelar i tuff konkurrens från Asien.”

På plats för att ta emot priset var Daniel Björk och Hans Olov Bergkvist. Stort grattis till en välförtjänt vinst!

Om Årets Exportpris

Syftet med priset är att visa goda exempel på exporterande företag samt att stimulera fler företag att utveckla sin verksamhet genom att satsa på en internationell marknad.

LinkedIn-utbildning för dig som vill bygga ett professionellt varumärke!

5 maj, Örnsköldsvik

Det sociala yrkesnätverket LinkedIn får nya användare varje sekund och idag har LinkedIn men än 3,4 miljoner användare bara i Sverige. Oavsett om du vill nå ut med en tjänst, en produkt eller ett varumärke så är LinkedIn ett fantastiskt redskap för att på ett kostnadseffektivt sätt nå ut med ditt budskap till precis rätt målgrupp. Men hur gör man?

Vi anordnar en heldagsutbildning som ger dig kunskap som hjälper dig navigera i LinkedIns möjligheter för att hitta din väg mot nya kunder på ett effektivt sätt. Det här är en kurs där du på plats arbetar praktiskt med LinkedIn. Efter dagen kommer du få direkt användning av dina nya kunskaper. Utbildningen leds av Linda Björck, en av Sveriges främsta LinkedIn-experter som ingår i en expertgrupp utvald av LinkedIn Norden.

Målgrupp:

Kanske arbetar du med marknadsföring, försäljning, på en kommunikationsavdelning eller som chef. Oavsett position eller arbetsplats är denna utbildning rätt för dig som vill nå ut med dina budskap och lära dig hur du arbetar strategiskt med LinkedIn.

Det här lär du dig:

- Optimera din & företagets närvaro

- Hur du gör din företagssida attraktiv

- Vad som är viktigt på din egen profil som ambassadör för varumärket

- Hitta och prospektera kunder via avancerat sök

- Öka konverteringen genom rätt aktiviteter

- Bygg och stärk varumärket med rätt innehåll

- Hur du får bästa räckvidd & förståelse för algoritmerna

- Vikten av en handlingsplan – jobba strategiskt eller inte alls!

Praktisk information:

Datum: 5 maj
Tid: 8.00 – 14.30
Plats: Handelskammaren, Järnvägsgatan 8 Örnsköldsvik
Pris: Kostnadsfritt deltagande
Medlemspris: 3495:- exkl. moms
Ordinarie pris: 4495:- exkl. moms

I priset ingår lunch samt förmiddags- och eftermiddagsfika!

Sista anmälningsdag är 30 april.

Årsmötet gästas av Årets Employer Branding VD!

13 maj, Östersund

På vårt årsmöte den 13 maj gästas vi av Marc Hoffmann, VD på E.ON, som under 2020 fått utmärkelsen “Årets Employer Branding VD” av Universum. Motiveringen till priset handlar huvudsakligen om tre punkter där E:ON utmärker sig: hållbarhetstänket, prioriteringen att attrahera rätt kompetens samt fokuset på arbetsmiljöfrågor. Företaget har jobbat extra hårt för att attrahera fler kvinnor till branschen, ett enormt arbete som fått tydliga resultat. Under årsmötet får vi höra Marc berätta mer om deras resa och hur elektrifieringen av samhället skapar nya behov och krav på arbetsgivare.

Praktisk information:

Datum: 13 maj
Tid: 15.00 – 19.00
Plats: Östersund

Mer information om Årsmötet kommer i nästa nyhetsbrev!

Bli en del av vårt VD-nätverk!

För att driva och utveckla verksamheter krävs ledare som själva vill utvecklas i sin roll. I vårt VD-nätverk får du som chef och ledare möjlighet att göra just det tillsammans med andra personer i ledande positioner. Nätverket består av ett tiotal deltagare som träffas löpande under ett år. Det utgör en unik möjlighet att bolla tankar, utbyta erfarenheter och diskutera utmaningar som du står inför som ledare. Du får även tid att reflektera över den egna verksamheten tillsammans med personer som kan ge ett utomstående perspektiv, vilket kan vara väldigt värdefullt för organsiationen. Det kontaktnät du bygger upp är också värdefullt inför framtiden och kan utgöra nya affärsmöjligheter.

Nu tar vi in nya deltagare inför nästa omgången som startar i maj. Ta tillfället att inspireras och utveckla ditt ledarskap genom att bli en del av vårt omtyckta
VD-närverk!

Målgrupp:

Du som är VD, alternativt platschef, och sitter i ledningsgruppen är välkommen med din anmälan.

Vill du veta mer om VD-nätverket?

Har du några funderingar eller vill veta mer om vad VD-nätverket har att erbjuda? Välkommen att kontakta Anders Eriksson, vår platschef i Örnsköldsvik.

Kontakt:
E-mail: anders.eriksson@midchamber.se
Telefon: 070 – 655 50 25

Läs mer om VD-nätverket här!