Workshop i internationell E-handel Östersund

Ta din e-handel ut i världen!

Driver du ett litet eller medelstort företag som säljer fysiska varor online till konsumenter (B2C) och vill optimera din e-handel för att växa på internationella marknader? Då är denna heldagsworkshop perfekt för dig!

Datum: 24 februari

Tid: 10.00 - 17.00 (Fika från kl. 9.30)

Plats: Almi, Hamngatan 14, Östersund

Kostnad: 895 sek exkl. moms per person (Fika och lunch ingår)

Intresseanmälan

Under denna heldag får du insikter och verktyg för att lyckas som en internationell e-handelsaktör. Vi går igenom hur du kan göra din e-handel mer attraktiv och tillgänglig för kunder globalt, vilka lagar och regler du behöver ha koll på och hur du skapar en strategi för försäljning och marknadsföring som ger resultat på nya marknader.

Dagen leds av experter från Business Sweden, med lång erfarenhet av internationell e-handel och av att hjälpa företag att växa på andra marknader.

På plats finns även EEN-rådgivare och Handelskammaren Mittsverige för att svara på frågor och ge stöd.

Programinnehåll

Block 1: Lagar och regler

Du får bland annat lära dig;

  • Om exportprocessen och den praktiska hanteringen när man ska sälja online mot andra marknader. Vilka krav man kan behöva förhålla sig till.
  • Hur man ska tänka vid e-handel då man säljer inom EU respektive utanför EU med belysande exempel från några nyckelmarknader.
  • Vad man juridiskt behöver beakta i samband med e-handel mot konsumenter på andra marknader.
  • Ex på specifika områden som tas upp i detta block:
    • Produktkrav
    • Etablerings- och registreringskrav
    • Tullar, moms och dokumenthantering
    • Logistik och leveransvillkor
    • E-handelsjuridik

Block 2: Säljstrategi och marknadsföring

Du får bland annat lära dig;

  • Hur man kan vässa sin digitala säljstrategi så den anpassas lokalt för varje marknad och målgrupp lokalt med belysande exempel.
  • Vad skillnaden är mellan att sälja via egen webshop vs på en online marknadsplatser och hur man bör tänka kring kanalval internationellt.
  • Om varumärkesuppbyggande och kundrelationen internationellt.
  • Ex på specifika områden som tas upp i detta block:
    • Digitala sälj- och marknadsföringskanaler
    • Lokalanpassning av innehåll och erbjudande
    • Betallösningar och valuta
    • Kundrelationen
    • Leveranser och returer

Kursledare

Linda Laszlo Ek, Business Sweden

Linda har mer än 20 års erfarenhet av internationell handel och arbetar idag som senior rådgivare och e-handelsexpert på Business Sweden, där hon hjälper företag med både strategisk vägledning och praktiskt stöd i hur man kan skala upp sin e-handel och optimera sin internationella expansion online. Linda har en bakgrund som affärsjurist och är en flitigt anlitad föreläsare och kursledare.

Erik Törnqvist, Business Sweden

Erik Törnqvist arbetar som rådgivare på Business Swedens exporttekniska avdelning. Erik har mer än 5 års erfarenhet inom internationell handel, bl.a. med operativt arbete på ett globalt start-up, med fokus på e-handel och globalt sälj. Idag hjälper och stöttar han företag med den praktiska hanteringen av export, med fokus på SME:s som vill ut på nya marknader.

Workshopen arrangeras och finansieras av projekt Trade Midsweden.
Läs mer om Trade Midsweden här!

[ssba-buttons]