SVT Nyheter / 1 juli 2019
För ett år sedan höjdes maxvikten på lastbilar med 10 ton, men bara för ett utvalt vägnät. Branschen riktade kritik och hade svårt att se lönsamheten i att köpa nya lastbilar för ett så litet vägnät, men nu sker en utökning.
När vägnätet för den nya viktklassen som kallas BK4 och tillåter lastbilsvikter upp till 74 ton lanserades i fjol fanns exempelvis i Ljusdals kommun inte en enda sådan väg. Åkeriägaren Curt Göransson, som då hade testat en ny lastbil på dispens i ett år, var besviken och såg ingen framtid för den nya vikten om inte vägnätet utökas.
– Då får vi göra en 64-tons bil av den, det är bara att ta skärbrännaren och ta bort någon axel, sa Curt Göransson till SVT då.
Broar största bekymret
Nu öppnar Trafikverket dock fler vägar. I fjol tilläts den nya vikten på 11 600 kilometer väg i landet, under 2019 kommer ytterligare 9 000 kilometer att tillåtas.
– Vi gör utredningar hela tiden om hur mycket våra vägar tål och framförallt hur mycket broar klarar och allt eftersom vi får klarhet i det så öppnar vi för de tyngre transporterna, säger Cathrine Kotake, regional direktör på Trafikverket.
Främjar miljömål
Trafikverket uppger att de har löpande dialog med representanter från näringslivet för att se till så att utredningar av nya BK4-vägar görs där det behövs mest.
– För regionens exportintensiva industri, ofta långt från marknaden, är arbetet med att effektivisera transporter av stor betydelse för att stärka konkurrenskraften, säger Anders Eriksson, regionchef för Handelskammaren Mittsverige i ett pressmeddelande.
Att få fler lastbilar av den här typen på vägarna ligger också i Trafikverkets intresse.
– Det bidrar till våra miljömål. Vi kan ha färre fordon på våra vägar men samtidigt ha effektiva godstransporter, säger Cathrine Kotake.