En ny rapport från Stockholms Handelskammare och WSP visar att Natorelaterade investeringar i svensk transportinfrastruktur kan komma att kosta 111 miljarder kronor. De prioriterade satsningarna berör sex strategiska stråk som anses viktiga för Natos försvarsplanering, där nyttan beräknas överstiga kostnaden med en samhällsekonomisk effekt på 129 miljarder kronor. Rapporten betonar att statliga medel inte räcker för att täcka dessa kostnader. Därför föreslås alternativa finansieringslösningar, inklusive näringslivsfinansiering, för att realisera de nödvändiga infrastrukturprojekten.
Två av de sex utpekade stråken ligger i Jämtland/Härjedalen och Västernorrland. Dessa sträckor skulle bidra till en robustare transportinfrastruktur som stöder både civila och militära behov.
- Trondheim-Östersund-Sundsvall (väg och järnväg)
- Kristinehamn-Östersund-Gällivare (elektrifiering och upprustning av järnväg, Inlandsbanan)
Behovet av investeringar i våra län
Västernorrland: 3 miljarder kronor för väg och 0,7 miljarder kronor för järnväg.
Jämtland/Härjedalen: 3,6 miljarder kronor för väg och 6,6 miljarder kronor för järnväg.