Skip to main content
NyheterStartsida

Delegationsresan till Japan blev ett steg på vägen för Vattudalens Fisk

I början av september anordnade Västerbottens Handelskammaren en delegationsresa till Japan med målet att skapa nya internationella kontakter och öppna dörrar för svenska livsmedelsföretag. Genom Handelskammaren Mittsveriges projekt Trade Midsweden* deltog Vattudalens Fisk från Strömsund på resan. De är en av Sveriges största producenter av regnbågslax och röding. Resan blev ett steg mot en ny exportmarknad.

Vattudalens Fisk har i över tio år odlat regnbågslax och röding i Jämtlands kalla, klara fjällvatten. Idag har företaget runt 60 anställda och levererar färsk och fryst fisk till flera stora butikskedjor på den svenska marknaden. Med en relativt nystartad odlingsanläggning i Storuman har produktionsvolymen ökat och därmed finns ett behov av nya exportmarknader.

Rätt tid att åka

Frågan om att följa med till Japan kom i rätt tid, berättar Iivari Valli, vd Vattudalens Fisk. Vi hade precis haft besök av ett japanskt företag, så det kändes som rätt tajming att följa med och lära oss mer om marknaden.

Inför resan hade Vattudalens Fisk inga krav på att göra affär direkt. Fokus låg på att lära, förstå och skapa kontakter.

– Vi visste ganska lite om Japan, men vi visste att det är ett kulinariskt land och vi vet att den fisk vi producerar håller väldigt hög kvalitet. Vi tänkte att allt vi får med oss därifrån är ett plus.

Mötet med den japanska marknaden

Resan innehöll möten med importörer, distributörer och institutioner som jobbar för att stärka handel mellan Japan och andra länder. För Vattudalens Fisk blev det värdefullt att få presentera sin produkt direkt för potentiella kunder och få en bättre förståelse för vad den japanska marknaden efterfrågar. Kulturskillnaden var inte ett så stort hinder, som det målats upp inför resan.

– Man går rakt på sak och diskuterar de konkreta frågorna direkt. Det behövdes inte något extremt small talk innan vi kom in på affärer, berättade Iivari.

Men även om mötena gick snabbt in på affärsfrågor, står det klart att processen tar tid.

– Det är ju inte bara att knäppa med fingrarna och komma i mål direkt. De har inte bråttom att skaka hand, utan de tar det försiktigt.

Första leveransen på plats

Trots att Vattudalens Fisk åkte till Japan utan krav på omedelbara affärer, blev resan ytterligare ett steg mot en ny exportmarknad. Efter hemkomsten påbörjades arbetet med exporttillstånd och logistik för att kunna skicka fisk till ett japanskt företag. Den första leveransen har nu nått sin destination, med ett positivt mottagande.

– Den har kommit fram och de gillade fisken, de var jättenöjda. Det ska bli spännande att se vad som blir nästa steg, säger Iivari Valli.

Skulle de rekommendera andra företag att delta i en liknande resa?

– Du kan absolut lära dig saker om nya marknader genom att läsa på, men enligt mig är det här den bästa vägen att gå eftersom du får träffa och prata med folk och får därför personliga kontakten direkt.

Om delegationsresan

I samverkan med resans arrangör Västerbottens Handelskammare, kunde Handelskammaren Mittsverige genom projekt Trade Midsweden erbjuda företag i Jämtland Härjedalen och Västernorrland en plats i delegationen. Syftet med resan var att skapa nya internationella kontakter och ge svenska företag som tillverkar premiumprodukter inom livsmedels- och dryckesbranschen möjlighet att utforska affärsmöjligheter på den japanska marknaden.

Delegationen bestod av:

  • Iivari Valli och Emma Gabrielsson, Vattudalens Fisk / Guldhaven Pelagiska
  • Oskar Ödling och Thomas Andersson, Lingari Group
  • Katarina Paulsson, Jaure Water
  • Jenny Berg, Nordic Chocolate
  • Tove Franzén, Brännland Iscider
  • Landshövding Helene Hellmark Knutsson, Länsstyrelsen Västerbotten
  • Riika Glán Engman, Region Västerbotten
  • Kristin Hägglund, Handelskammaren Mittsverige
  • Cristina Ghimpu Lindberg och Sofia Lindström, Västerbottens Handelskammare

*Projekt Trade Midsweden medfinansieras av Europeiska unionen och Tillväxtverket. Läs mer om projektet här