Ett nätverk för företag och organisationer som önskar fördjupa sina kunskaper i aktuella frågor inom hållbarhet med konkurrenskraften i fokus samt skapa forum för utbyte av erfarenheter och kunskap med andra företag.
Genom att delta i nätverket får ni tillgång till ny inspiration och värdefull kunskap, samtidigt som ni får chansen att bygga starka och givande relationer med andra yrkesverksamma. Här utbyter vi erfarenheter, utmanar och stöttar varandra, vilket stärker oss inför framtidens utmaningar. Vi på Handelskammaren Mittsverige vill bidra till att näringslivet fortsätter att vara konkurrenskraftigt och har förmågan att skapa nya affärsmöjligheter och arbetstillfällen.
Vad innebär nätverket?
Vi arrangerar regelbundna träffar där ni får möjlighet att utbyta erfarenheter, inspireras och ta del av ny kunskap tillsammans med andra företag och experter inom området. Unikt med detta nätverk är att det riktar sig till er som företag, och ni har därmed möjlighet att delta med de individer och roller ni själva väljer, vilket även kan variera över tid.
Träffarna innehåller föreläsningar, interaktiva workshops och samtal som ger er verktyg att ta er vidare i ert hållbarhetsarbete för att möta nya krav och möjligheter kopplade till hållbarhet. Till exempel kommer vi att titta djupare på hur ni rapporterar enligt CSRD, genomför klimatanalyser eller kommunicerar ert hållbarhetsarbete. Ni får också möjlighet att diskutera och utveckla strategier för hållbar affärsutveckling och för att framtidssäkra er verksamhet.
Nätverket bygger på samverkan och delaktighet – teman och fokusområden formas tillsammans av deltagarna, Handelskammaren och nätverksledaren. På så sätt är innehållet alltid relevant och aktuellt för medlemmarnas utmaningar och behov. Ert deltagande innebär:
- Företaget har möjlighet att delta med flera personer i nätverket så kunskaper sprids brett inom företaget.
- Möjlighet att engagera fler medarbetare inom ert företag utifrån aktuella teman
- Tillgång till ett engagerat nätverk som delar kunskap och erfarenheter kring hållbarhetsfrågor och konkurrenskraft.
- Möjlighet att skapa nya affärskontakter och samarbeten över branschgränserna.
- Kunskapshöjande information inom området som kan ta er som företag vidare i ert hållbarhetsarbete.
- Tillgång till ett viktigt bollplank som stöttar, utmanar och bidrar med ny kunskap
Vem deltar i nätverket?
Deltagande i nätverket är inte kopplat till en enskild person, utan det är företag som anmäler sig till att delta. På den fysiska träffen ingår det en deltagare i anmälningsavgiften. Vill fler delta vid den fysiska träffen tillkommer en anmälningsavgift per person. Under de digitala träffarna kan valfritt antal medarbetare från företaget delta i föreläsningarna och workshops.
Vad innehåller nätverket?
Vi ses fyra gånger per år, en fysisk träff samt tre digitala träffar. Vid träffarna läggs stort fokus på att skapa mer kunskap kring ämnet, omvärldsbevakning, föreläsningar från externa ledare och experter samt workshops. Under de digitala träffarna introduceras ämnet och föreläsare kommer ge gruppen kunskaper och insikter. Därefter delas gruppen in i digitala mötesrum för gruppdiskussioner, för att sedan återsamlas till gemensam diskussion. Gruppen samt våra teman hålls samman av vår nätverksledare.
Teman under de kommande träffarna:
- Regelverk för hållbarhet – Hur kan företagen prioritera rätt? Vad är lagkrav och vad är frivilliga initiativ?
- Hur skapar man hållbar affärsutveckling?
- Hur och vilken klimatdata ska man arbeta med?
- Hållbarhetsrapportering och hållbarhetskommunikation, hur funkar det?
När ses vi?
- 1 – 2 oktober, fysisk träff, Östanskär Hotell och Konferens
- 27 nov, kl. 9-12 digital träff
- 28 jan, kl. 9-12 digital träff
- 15 april, kl. 9-12 digital träff
Datum för träffarna uppdateras löpande och det finns alltid tre planerade träffar framåt i tiden.
Vad innebär det att vara med i ett nätverk?
Som deltagare i Hållbar affärskraft är ni en del av ett pågående nätverk. Det innebär att nätverket inte är tidsbegränsat utan fortlöper över tid. Ni är med i gruppen så länge ni själv önskar, och det är ert eget behov och ambitioner som styr hur länge ni vill vara en del av Hållbar affärskraft.
Kostnad:
19 950 kr/år för medlemmar i Handelskammaren Mittsverige
25 950 kr/år för icke medlemmar
Kostnad för resa, boende samt mat under den fysiska träffen innefattar en person, om fler deltagare från ert företag vill delta så tillkommer en kostnad på 1200kr/person.
Information och anmälan:
Ni kan när som helst gå med i nätverket. Vid anslutning faktureras ni automatiskt för ert deltagande. Er anmälan är bindande, och ni behåller er plats i nätverket tills ni själv väljer att avsluta ert deltagande. Om ni vill lämna nätverket måste ni meddela detta senast en månad före nästa fakturering, som sker årligen baserat på ert anmälningsdatum. Annars kommer ni att bli fakturerad för ytterligare ett års deltagande i nätverket.
Vid frågor vänligen kontakta:
Pernilla Enqvist, Affärsutvecklare Handelskammaren Mittsverige
Mejladress: pernilla.enqvist@midchamber.se
Telefon: 070-335 10 06
Nätverket leds av Vainio AB
Vainio AB hjälper företag att omvandla komplexa hållbarhetsutmaningar till långsiktiga affärsmöjligheter – oavsett om det gäller nya regelverk som CSRD eller växande förväntningar från kunder och omvärld.
I nätverket Hållbar affärskraft bidrar de med strategisk höjd, analytisk skärpa och konkreta verktyg som skapar verklig effekt i företagens hållbarhetsarbete.
Antti Vainio, vd, har bakgrund från Näringsdepartementet och energisektorn. Han hjälper företag att hantera strategiska risker och möjligheter.
Moa Arnaryd, hållbarhetsstrateg, är expert på LCA, CSRD och hållbar produktutveckling.
