Employer Branding for lunch! – Jämtland/Härjedalen

Vill ditt företag spetsa ert varumärke, motiveras och utbyta erfarenheter med andra företag? I utvecklingsprogrammet Employer Branding for lunch lär ni er hur ni utvecklar en kultur och arbetsplats där medarbetare vill befinna sig och utvecklas till sin fulla potential! Vid fyra lunchtillfällen träffas deltagarna och får lyssna till inspirerande föreläsare, nätverka och få konkreta verktyg för hur de förstärker sin organisations arbetsgivarvarumärke. Varje träff har ett tydligt tema kopplat till Employer Branding och träffarna leds av en samtalsledare som ser till att gruppen utvecklas i takt med träffarna. Samtalsledaren ger också förutsättningar att varje organisation kan fortsätta sitt arbete med att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke efter avslutat program. Deltagaren själv bör ansvara över företagets varumärkesarbete. Du kanske jobbar som VD, platschef, HR-ansvarig eller kommunikationsansvarig?

Utvecklingsprogrammet Employer Branding for lunch startades i Östersund tillsammans med Östersunds kommun under våren 2019. Detta efter att företag i regionen visat intresse och behov av ett forum med möjlighet till att diskutera och utvecklas inom just området Employer Branding. .

Programmets innehåll:

Attrahera och behålla talangerna – Hur tar man sitt Employer Brand till nästa nivå?

Träff  1: 12 november

Vad kan man som företag vinna på att arbeta aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke? Fredrik Stranne, Client Director på Employer Branding byrån Coreworkers går igenom grunderna inom Employer Branding och hur strategiska och konkreta satsningar kan bidra till att attrahera och behålla talanger. Under föreläsningen ges konkreta uppdrag och verktyg som går att applicera direkt i organisationen.

Tid: 11.30 – 14.30

Plats: Östersunds kommunhus, Södra Gröngatan 22

Vikten av att få medarbetare att vilja utvecklas tillsammans med arbetsgivaren

Träff  2: 10 december

Flera arbetsgivare delar med sig av utmaningar till att hitta personal till sina verksamheter, dels för den befintliga verksamheten, dels för att matcha behovet kopplat till företagets tillväxtmål. Arbetsgivare som är duktiga på att skapa en kultur som stärker medarbetarnas motivation, som har förmåga att maximera allas kompetens och säkerställa medarbetares utveckling är attraktiva arbetsgivare! Och ger samtidigt sig själva bättre förutsättningar för organisationens kompetensförsörjning.

Under träffen gästas ni av Lena Oskarsson Engberg, HR-chef Permascand som delar med sig av konkreta erfarenheter och arbetssätt för att maximera medarbetares kompetens, att få dem att vilja stanna kvar och utvecklas inom organisationen. Under ledning av samtalsledaren ges ni chans att utbyta erfarenheter tillsammans i gruppen, och själv dela med er och ta del av andras goda exempel till att motivera och utveckla den enskilda medarbetaren.

Tid: 11.30 – 14.30

Plats: Östersunds kommunhus, Södra Gröngatan 22

På vilket sätt stärker AI ert arbetsgivarvarumärke?

Träff  3: 14 januari

AI utvecklas i snabb takt och allt fler företag använder sig av AI för att automatisera processer, analysera data och förbättra beslutsfattande. Men hur kan vi använda oss av AI när det gäller Employer Branding? AI kan exempelvis underlätta rekryteringsprocesser, förbättra medarbetareengagemang samt optimera marknadsföring och kommunikation. Under träffen får ni träffa Magnus Larsson, IT-chef på Engcon som delar med sig av deras erfarenheter av att implementera AI i sin verksamhet och vad det ger för effekter. Vidare kommer Mats Björk, senior digital strategi med 20 års erfarenhet av digital utveckling, leda er igenom en workshop för se hur ni skulle kunna använda er av AI för att stärka ert arbetsgivarvarumärke.

Tid: 11.30 – 14.30

Plats: Östersunds kommunhus, Södra Gröngatan 22

Employer Branding, från Teori till Praktik

Träff  4: 11 februari

Oavsett ambitionsnivå och utgångsläge är det viktigt att ta ner den nya kunskapen och all inspiration till konkret nivå och sätta det i er organisations kontext. Det handlar om att utgå utifrån er verklighet och sätta tydliga målsättningar och strategier hur just ert företag ska ta er an arbetet och vad ni vill att det ska ge er utifrån den framtid ni står inför.

Under träffen gästas vi av Annie Skoglund, HR-chef Diös, som delar med sig av Diös utvecklingsresa inom Employer Branding. Diös har idag en tydlig strategi och implementerat konkreta arbetssätt för att stärka deras varumärke och vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare vill utvecklas och vara en del av den framtid de målar upp. Ni kommer också få tid att arbeta i gruppen för att ges bästa förutsättningar att starta eller fortsätta er utvecklingsresa med ert arbetsgivarvarumärke.

Tid: 11.30 – 14.30

Plats: Östersunds kommunhus, Södra Gröngatan 22

 

Så här tycker tidigare deltagare om Employer Branding for lunch!

”Jag deltog i utvecklingsprogrammet för att employer branding är en oerhört aktuell fråga som lätt blir bortprioriterad om man inte håller den levande. I och med mitt deltagande har jag kunna ta del av andras kunskap i arbetet kring frågan, vilket har inspirerat mig. Men framförallt har jag fått med mig ny energi! Vi har redan startat igång flera nya projekt som berör employer branding.”

– Malin Bragner, HR Manager H1 Communication

”Jag tycker att programmet var givande utifrån att vi lever i en tid då det är arbetstagarens marknad, men framförallt att det handlar om att vara genuin. Det som kommuniceras behöver vara äkta och stämma överens med verkligheten. Jag är tacksam över att fått delta i programmet. Både för att lyssna på andra ledare, berätta själv och inspireras av externa föreläsare.”

– Helen Salmonsson, vd Atrakta

Employer Branding for lunch

Målgrupp:

Personer som kan påverka varumärkesarbetet i organisationen. Om du är VD, platschef, HR-chef eller kommunikationsansvarig spelar mindre roll. Det viktiga är ambitionen att vilja stärka företagets varumärke.

Syfte:

Att skapa mer attraktiva arbetsplatser som får befintlig personal att vilja stanna kvar och som gör att organsationen lockar till sig rätt kompetens. I programmet föreläser ledande talare inom varje tema och deltagarna ges konkreta hemuppgifter att arbeta med i den egna organisationen.

Plats:

Träffarna hålls på Östersunds kommunhus, Södra Gröngatan 22.

Pris:

5000kr per deltagare, för medlemmar i Handelskammaren Mittsverige 3900kr per deltagare.

 

Information och anmälan:

Programmet vänder sig till organisationer som har ambition att arbeta strategiskt med att stärka sitt arbetsgivarvarumärke, som kan prioritera samtliga träffar och som ser vikten av att tillhöra en grupp som kan lära av varandra och växa tillsammans under programperioden.

För att delta behöver din organisation vara verksam inom region Jämtland/Härjedalen.

Har du frågor kring programmet?

Hör av dig till

Pernilla Enqvist, Affärsutvecklare Handelskammaren Mittsverige

pernilla.enqvist@midchamber.se

070-335 10 06

Arrangörer: