Vill ditt företag spetsa ert varumärke, motiveras och utbyta erfarenheter med andra företag? I utvecklingsprogrammet Employer Branding for lunch lär ni er hur ni utvecklar en kultur och arbetsplats där medarbetare vill befinna sig och utvecklas till sin fulla potential! Vid fyra lunchtillfällen träffas deltagarna och får lyssna till inspirerande föreläsare, nätverka och få konkreta verktyg för hur de förstärker sin organisations arbetsgivarvarumärke. Varje träff har ett tydligt tema kopplat till Employer Branding och träffarna leds av en samtalsledare som ser till att gruppen utvecklas i takt med träffarna. Samtalsledaren ger också förutsättningar att varje organisation kan fortsätta sitt arbete med att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke efter avslutat program. Deltagaren själv bör ansvara över företagets varumärkesarbete. Du kanske jobbar som VD, platschef, HR-ansvarig eller kommunikationsansvarig?
Employer Branding for lunch i Sundsvall arrangeras av Handelskammaren Mittsverige i samarbete med Sundsvalls Kommun, House Be, Ånge Kommun och Näringslivskontoret Timrå kommun.
Programmets innehåll:
Attrahera och behålla talangerna – Hur tar man sitt Employer Brand till nästa nivå?
Träff 1: 13 november
Vad kan man som företag vinna på att arbeta aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke? Fredrik Stranne, Client Director på Employer Branding byrån Coreworkers går igenom grunderna inom Employer Branding och hur strategiska och konkreta satsningar kan bidra till att attrahera och behålla talanger. Under föreläsningen ges konkreta uppdrag och verktyg som går att applicera direkt i organisationen.
Vikten av att få medarbetare att vilja utvecklas tillsammans med arbetsgivaren
Träff 2: 11 december
Flera arbetsgivare delar med sig av utmaningar till att hitta personal till sina verksamheter, dels för den befintliga verksamheten, dels för att matcha behovet kopplat till företagets tillväxtmål. Arbetsgivare som är duktiga på att skapa en kultur som stärker medarbetarnas motivation, som har förmåga att maximera allas kompetens och säkerställa medarbetares utveckling är attraktiva arbetsgivare! Och ger samtidigt sig själva bättre förutsättningar för organisationens kompetensförsörjning.
Under träffen gästas ni av Ulrika Sedin från företaget Modern Mind samt Lena Oskarsson Engberg, HR-chef Permascand som delar med sig av konkreta erfarenheter och arbetssätt för att maximera medarbetares kompetens, att få dem att vilja stanna kvar och utvecklas inom organisationen.
På vilket sätt stärker AI ert arbetsgivarvarumärke?
Träff 3: 15 januari
AI utvecklas i snabb takt och allt fler företag använder sig av AI för att automatisera processer, analysera data och förbättra beslutsfattande. Men hur kan vi använda oss av AI när det gäller Employer Branding? AI kan exempelvis underlätta rekryteringsprocesser, förbättra medarbetareengagemang samt optimera marknadsföring och kommunikation. Under träffen får ni träffa Magnus Larsson, IT-chef på Engcon som delar med sig av deras erfarenheter av att implementera AI i sin verksamhet och vad det ger för effekter. Vidare kommer Mats Björk, senior digital strategi med 20 års erfarenhet av digital utveckling, leda er igenom en workshop för se hur ni skulle kunna använda er av AI för att stärka ert arbetsgivarvarumärke.
Employer Branding, från teori till praktik
Träff 4: 13 februari
Oavsett ambitionsnivå och utgångsläge är det viktigt att ta ner den nya kunskapen och all inspiration till konkret nivå och sätta det i er organisations kontext. Det handlar om att utgå utifrån er verklighet och sätta tydliga målsättningar och strategier hur just ert företag ska ta er an arbetet och vad ni vill att det ska ge er utifrån den framtid ni står inför.
Under träffen gästas vi av Annie Skoglund, HR-chef Diös, som delar med sig av Diös utvecklingsresa inom Employer Branding. Diös har idag en tydlig strategi och implementerat konkreta arbetssätt för att stärka deras varumärke och vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare vill utvecklas och vara en del av den framtid de målar upp. Ni kommer också få tid att arbeta i gruppen för att ges bästa förutsättningar att starta eller fortsätta er utvecklingsresa med ert arbetsgivarvarumärke.
Samtalsledare: Erika Hällström
Erika Hällström har en lång bakgrund som hälsovägledare, konsultchef och rekryterare. Idag jobbar hon på Bron Innovation som projektledare kring kompetensförsörjningsfrågor, har ett eget hälsoevent-företag och är också medlem i Junior Chamber Internationell (Juniorhandelskammaren Sundsvall) som anordnar en näringslivsgala i Sundsvall varje år. Erika brinner för utveckling, samverkan och vid träffarna bidrar hon med energi, inspiration och ser till att driva diskussionerna framåt. Erika är med andra ord gruppens stöd och bollplank!
Employer Branding for lunch
Vi vill ha med dig!
Vi välkomnar företag från alla branscher och personer med en stark ambition att påverka och utveckla varumärkesarbetet inom organisationen. Oavsett om du är VD, platschef, jobbar inom HR eller kommunikation, så är din motivation att stärka företaget och regionens varumärke det viktigaste.
Vad är syftet med programmet?
Att skapa mer attraktiva arbetsplatser som får befintliga medarbetare att vilja stanna kvar och som gör att organisationer attraherar rätt kompetens. I programmet gästar experter inom olika teman kopplat till Employer Branding och deltagarna ges konkreta uppgifter att arbeta med i den egna organisationen. Med attraktiva arbetsgivare som samverkar skapar vi ett Höga Kusten som växer och attraherar!
Vi utvecklas och bygger relationer
Vi ses vid fyra tillfällen under programmets gång på House Be i Sundsvall där vi ser vikten av att alla möts fysiskt då en stor del av programmet går ut på att skapa och utveckla relationer med övriga deltagare. Träffarna pågår mellan 11.00 – 14.00, vi bjuder på lunch.
Så, vad är prislappen?
5000kr per deltagare, för medlemmar i Handelskammaren Mittsverige 3900kr per deltagare.
Anmäl dig nu!
För att delta behöver ditt företag vara verksamt inom Sundvall, Timrå eller Ånge kommun.
Vi har 15 platser i programmet, det är först till kvarn att anmäla sig.
Har du frågor kring programmet?
Hör av dig till:
Pernilla Enqvist, Affärsutvecklare Handelskammaren Mittsverige
pernilla.enqvist@midchamber.se
070-335 10 06