Employer Branding for lunch! – Sundsvall

Vill ditt företag spetsa ert varumärke, motiveras och utbyta erfarenheter med andra företag? I utvecklingsprogrammet Employer Branding for lunch lär ni er hur ni utvecklar en kultur och arbetsplats där medarbetare vill befinna sig och utvecklas till sin fulla potential! Vid fyra lunchtillfällen träffas deltagarna och får lyssna till inspirerande föreläsare, nätverka och få konkreta verktyg för hur de förstärker sin organisations arbetsgivarvarumärke. Varje träff har ett tydligt tema kopplat till Employer Branding och träffarna leds av en samtalsledare som ser till att gruppen utvecklas i takt med träffarna. Samtalsledaren ger också förutsättningar att varje organisation kan fortsätta sitt arbete med att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke efter avslutat program. Deltagaren själv bör ansvara över företagets varumärkesarbete. Du kanske jobbar som VD, platschef, HR-ansvarig eller kommunikationsansvarig?

Employer Branding for lunch i Sundsvall arrangeras av Handelskammaren Mittsverige i samarbete med Sundsvalls Kommun, House Be, Ånge Kommun och Näringslivskontoret Timrå kommun.

Programmets innehåll:

Attrahera och behålla talangerna – Hur tar man sitt Employer Brand till nästa nivå?

Träff  1: 13 november

Vad kan man som företag vinna på att arbeta aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke? Fredrik Stranne, Client Director på Employer Branding byrån Coreworkers går igenom grunderna inom Employer Branding och hur strategiska och konkreta satsningar kan bidra till att attrahera och behålla talanger. Under föreläsningen ges konkreta uppdrag och verktyg som går att applicera direkt i organisationen.

Vikten av att få medarbetare att vilja utvecklas tillsammans med arbetsgivaren

Träff  2: 11 december

Flera arbetsgivare delar med sig av utmaningar till att hitta personal till sina verksamheter, dels för den befintliga verksamheten, dels för att matcha behovet kopplat till företagets tillväxtmål. Arbetsgivare som är duktiga på att skapa en kultur som stärker medarbetarnas motivation, som har förmåga att maximera allas kompetens och säkerställa medarbetares utveckling är attraktiva arbetsgivare! Och ger samtidigt sig själva bättre förutsättningar för organisationens kompetensförsörjning.

Under träffen gästas ni av Ulrika Sedin från företaget Modern Mind samt Lena Oskarsson Engberg, HR-chef Permascand som delar med sig av konkreta erfarenheter och arbetssätt för att maximera medarbetares kompetens, att få dem att vilja stanna kvar och utvecklas inom organisationen.

På vilket sätt stärker AI ert arbetsgivarvarumärke?

Träff  3: 15 januari

AI utvecklas i snabb takt och allt fler företag använder sig av AI för att automatisera processer, analysera data och förbättra beslutsfattande. Men hur kan vi använda oss av AI när det gäller Employer Branding? AI kan exempelvis underlätta rekryteringsprocesser, förbättra medarbetareengagemang samt optimera marknadsföring och kommunikation. Under träffen får ni träffa Magnus Larsson, IT-chef på Engcon som delar med sig av deras erfarenheter av att implementera AI i sin verksamhet och vad det ger för effekter. Vidare kommer Mats Björk, senior digital strategi med 20 års erfarenhet av digital utveckling, leda er igenom en workshop för se hur ni skulle kunna använda er av AI för att stärka ert arbetsgivarvarumärke.

Employer Branding, från teori till praktik

Träff  4: 13 februari

Oavsett ambitionsnivå och utgångsläge är det viktigt att ta ner den nya kunskapen och all inspiration till konkret nivå och sätta det i er organisations kontext. Det handlar om att utgå utifrån er verklighet och sätta tydliga målsättningar och strategier hur just ert företag ska ta er an arbetet och vad ni vill att det ska ge er utifrån den framtid ni står inför.

Under träffen gästas vi av Annie Skoglund, HR-chef Diös, som delar med sig av Diös utvecklingsresa inom Employer Branding. Diös har idag en tydlig strategi och implementerat konkreta arbetssätt för att stärka deras varumärke och vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare vill utvecklas och vara en del av den framtid de målar upp. Ni kommer också få tid att arbeta i gruppen för att ges bästa förutsättningar att starta eller fortsätta er utvecklingsresa med ert arbetsgivarvarumärke.

Samtalsledare: Erika Hällström

Erika Hällström har en lång bakgrund som hälsovägledare, konsultchef och rekryterare. Idag jobbar hon på Bron Innovation som projektledare kring kompetensförsörjningsfrågor, har ett eget hälsoevent-företag och är också medlem i Junior Chamber Internationell (Juniorhandelskammaren Sundsvall) som anordnar en näringslivsgala i Sundsvall varje år. Erika brinner för utveckling, samverkan och vid träffarna bidrar hon med energi, inspiration och ser till att driva diskussionerna framåt. Erika är med andra ord gruppens stöd och bollplank!

"Employer Branding for lunch var ett mycket givande forum där vi vände och vred på olika perspektiv av Employer Branding. Det var nyttigt att vi var en grupp med blandade erfarenheter och chefskap i små som stora grupper, som representerade många branscher. Jag fick med mig många värdefulla tips om hur jag vill utveckla såväl mitt eget chef och ledarskap, som hur jag ska stötta min organisation i det konstanta arbetet med Employer Branding. Jag är oerhört nöjd med dessa träffar och kan varmt rekommendera ett deltagande till andra som vill lära sig mer och lära av varandra"

Lizze-Lott BergmanKontorschef, Deloitte

"Employer Branding for lunch har för mig varit som att en helt ny värld har öppnat sig. Utbildningen har lärt mig så mycket om vad Employer branding är och verktyg att fortsätta utveckla mig själv som ledare samt företaget i rätt riktning. Jag har fått lyssna på väldigt intressanta föreläsare och träffarna med de andra deltagarna har varit fantastiska på alla sätt och vis. Jag vill varmt rekommendera andra som vill utvecklas inom detta område att söka."

Malin HelsingVD, Helsing Hudterapeut

"Employer Branding for lunch har gett mig en större lärdom kring hur samsynade vi är trots olika branscher. Det har varit viktigt för mig att få träffa andra företag, och få plocka idéer/best practice från de bästa världar.
Det blir allt viktigare att se och lyssna på våra anställda, och att vara en arbetsgivare på tå!"

Elin DahlanderHR-ansvarig, Roplan Machining

"Jag har fått ut massor av att vara med i Employer Branding for lunch! Jag tycker att upplägget varit jättebra då träffarna är i samband med lunchen. Innehållet har varit jätteintressant och gett bra kunskap som vi som företag kan ha stor nytta av för att stärka vårt arbetsgivarvarumärke. Sen måste jag bara säga att samtliga deltagare varit väldigt duktiga, trevliga och delat med sig av sina erfarenheter. Alla borde ta chansen att vara med i detta program!"

Anders ForslundKommunikationsansvarig, Engbergs Förvaltning

"Jag tycker programmet varit väldigt bra. Det var bra teman på träffarna och man har fått många idéer baserat på föreläsningarna men också inspiration av att prata med de andra nätverksdeltagarna. Det har varit intressanta dialoger om hållbara medarbetare och hur man kan jobba med kultur och värderingar. Det har varit uppskattat att knyta nya kontakter och jag hoppas att vi fortsätter att träffas framöver för att följa upp hur utvecklingen i dessa frågor går för alla som deltog."

Lotta BjörnbergHållbarhetschef, Sundfrakt

"Jag tycker att det har varit jättebra träffar. Träffarnas teman gjorde att man fick inspel från flera synvinklar hur man blir en attraktiv arbetsplats. Jag har också fått verktyg kring hur vi kan tänka och jobba vidare på hemmaplan. Det var inspirerande att få lära av andra företag från olika branscher och tiden för träffarna var perfekt."

Christina BjörklundHR-chef, Norrskog

"Träffarna har varit intressanta och lärorika dels utifrån bra föreläsare men även för de aktiva diskussionerna i gruppen och de konkreta övningar och verktyg man fick med sig."

Janet StåhlGDM

Employer Branding for lunch

Vi vill ha med dig!

Vi välkomnar företag från alla branscher och personer med en stark ambition att påverka och utveckla varumärkesarbetet inom organisationen. Oavsett om du är VD, platschef, jobbar inom HR eller kommunikation, så är din motivation att stärka företaget och regionens varumärke det viktigaste.

Vad är syftet med programmet?

Att skapa mer attraktiva arbetsplatser som får befintliga medarbetare att vilja stanna kvar och som gör att organisationer attraherar rätt kompetens. I programmet gästar experter inom olika teman kopplat till Employer Branding och deltagarna ges konkreta uppgifter att arbeta med i den egna organisationen. Med attraktiva arbetsgivare som samverkar skapar vi ett Höga Kusten som växer och attraherar!

Vi utvecklas och bygger relationer 

Vi ses vid fyra tillfällen under programmets gång på House Be i Sundsvall där vi ser vikten av att alla möts fysiskt då en stor del av programmet går ut på att skapa och utveckla relationer med övriga deltagare. Träffarna pågår mellan 11.00 – 14.00, vi bjuder på lunch.

Så, vad är prislappen?

5000kr per deltagare, för medlemmar i Handelskammaren Mittsverige 3900kr per deltagare.

Anmäl dig nu!

För att delta behöver ditt företag vara verksamt inom Sundvall, Timrå eller Ånge kommun.

Vi har 15 platser i programmet, det är först till kvarn att anmäla sig.

Har du frågor kring programmet?

Hör av dig till:

Pernilla Enqvist, Affärsutvecklare Handelskammaren Mittsverige

pernilla.enqvist@midchamber.se

070-335 10 06

 

Samarbetspartners: