Peter Lundblad tillträdde som vd för Örnfrakt i augusti och kommer senast från Byggelit i Östersund. Med erfarenhet från globala företag som Procter & Gamble och Nestlé vill han nu ta transportföretaget in i framtiden. Hans vision är att bygga ett Örnfrakt som ligger i framkant 2030, mitt i en bransch som står inför utmaningar som digitalisering, hållbarhet och ökad konkurrens.
– Jag antog utmaningen som vd för Örnfrakt för det är ett företag som vill utvecklas och bli ännu bättre och mer relevanta i framtiden. Jag vill vara med och bygga ett Örnfrakt som står starkt och ligger i framkant 2030.
Kort om Örnfrakt
Örnfrakt är transportföretaget som grundades 1942, då med en lokal inriktning inom anläggningssektorn. Sedan dess har Örnfrakt utvecklats till ett modernt och effektivt transportföretag med inriktning i åkerinäringen och närliggande affärsområden med uppdrag över hela Sverige. Idag omsätter Örnfrakt cirka 750 miljoner kronor.
Vad är det unika med Örnfrakt som skapar framgång?
Örnfrakt har en lång historia, men också en tydlig vilja att följa med och utvecklas Det finns en stark gemenskap och lojalitet bland våra åkare inom Örnfrakts ekonomiska förening, varav vissa representerar fjärde generationen i sitt åkeri. Denna vilja att utvecklas är avgörande, särskilt i en tid då transportbranschen står inför stora utmaningar med högre kostnader, en ökad konkurrens och krav på omställning, digitalisering och en grön omställning inom bränsle.
Vad är det viktigaste för er just nu för att skapa nästa steg?
Örnfrakt står nu inför nästa steg, och vi behöver förbereda oss för de förändringar som väntar. Mitt fokus är att vara med och skapa en organisation som håller och ligger i framkant 2030. Sedan jag tillträdde har jag fokuserat på att lära känna branschen bättre. Jag har bland annat träffat Örnfrakts ägare, LBC-kollegorna runt om i Sverige, samt Svenska Åkeriföretagen för att diskutera utmaningar och hur vi kan jobba tillsammans och enas om vad som är viktigt för åkerinäringen i Örnsköldsvik och i Västernorrland.
De stora investeringarna i norra Sverige skapar stora möjligheter, men vi måste också säkerställa att förutsättningarna för tillväxt finns på plats – både när det gäller infrastruktur och kompetensförsörjning.
På vilket sätt tror du att ert medlemskap i Handelskammaren Mittsverige kan hjälpa er?
Genom vårt medlemskap i Handelskammaren Mittsverige får vi tillgång till ett brett kontaktnät med andra företagare i regionen och vi kan vara med och påverka i frågor som vi anser är viktiga.