Debattartikel: Tågtrafiken måste säkras

Näringslivet i Mittregionen är djupt oroad över att stängningen kommer att bli långvarig och förutsätter därför att Trafikverket får den svenska regeringens uppdrag att vidta åtgärder som är långsiktiga där en elektrifiering av sträckan självklart måste ingå.

Östersunds-Posten 2014-10-14

I veckan kom det positiva beskedet från den norska regeringen att storsatsa på Meråkerbanan. I den första omgången byggs det dubbelspår på sträckan Hell-Värnes och den investeringen öppnar också upp för en elektrifiering i nästa steg.

I förslag till statsbudget står det att elektrifieringen sker primärt för att göra det mer effektivt med godstransport på järnvägen men också för att öka på kapaciteten för persontrafik.

Den norska regeringen kommer de kommande åren att avsätta 3,9 miljarder norska kronor till att modernisera Trönderbanan och Meråkerbanan.

På den svenska sidan står dock fortfarande järnvägstrafiken vid Stora Helvetet i Storlien still. Omfattande investeringar krävs och det är oklart när trafiken kan komma igång igen.

Trafikverket har nu avsatt medel för en kommande ombyggnad, men medel för att elektrifiera bandelen saknas fortfarande och finns inte alls med i Trafikverkets planer för de kommande åren.

De 100 miljoner som är avsatta för själva ombyggnaden är dessutom en mycket grov kostnadsbedömning och mycket talar för att kostnaderna kommer bli mångdubbelt större. För det måste Trafikverket ha beredskap för så att järnvägstrafiken kan säkras och också för att bandelen blir elektrifierad.

Näringslivet i Mittregionen är djupt oroad över att stängningen kommer att bli långvarig och förutsätter därför att Trafikverket får den svenska regeringens uppdrag att vidta åtgärder som är långsiktiga där en elektrifiering av sträckan självklart måste ingå.

Att merparten av sträckan mellan Östersund-Trondheim blir elektrifierad hjälper föga om avsnittet vid Stora Helvetet fortfarande saknar elektrifiering.

Den norska regeringens besked att elektrifiera sträckan har varit en viktig pusselbit för den mittnordiska transportkorridoren vad gäller gods- och persontransport. Med en elektrifiering kan godsmängden på banan tredubblas.

Investeringar i infrastruktur skapar viktiga förutsättningar för ett ökat företagande länderna emellan och fungerande förbindelser är en förutsättning för godstrafik, handel, turism och arbetspendling.

Meråkerbanan är en viktig pusselbit som kopplar ihop oss i en öst-västlig riktning och på internationella marknader.

För att möta framtida efterfrågan på transporter och samtidigt ha ett långsiktigt hållbart transportsystem behöver även den svenska regeringen avsätta nödvändiga resurser för att säkra den östvästliga transportkorridoren.

Ett väl fungerande transportsystem gör oss mer konkurrenskraftiga!

Katarina Nyberg Finn

regionchef Handelskammaren Jämtland