Debattartikel: Nedläggning av Bromma dråpslag mot länet

Vi är beroende av besöksnäringen och den utgör en viktig tillväxtskälla.

Östersunds-Posten 2014-10-16

Att stänga Bromma är ett oåterkalleligt ingrepp i en infrastruktur vars betydelse sträcker sig långt utanför Stockholm. Ett nedlagd Bromma hotar jobb och tillväxt även i Jämtland.

En nedläggning är därför inte en fråga enbart för Stockholmspolitiken att avgöra. Den nytillträdda S- och MP-regeringen behöver därför se frågan i ett större perspektiv och inte sätta käppar i hjulen för en fortsatt positiv tillväxt och fler arbeten utanför Stockholmsregionen.

Det är också en viktig fråga för länets politiker att driva mot sina riksdagspartier.

Trots att Stockholm har förmånen att ha två flygplatser är det i rusningstid, redan i dag, i stort sett fullt i Stockholms flygtrafik. Brommaflyget kan i rusningstrafik inte rymmas på Arlanda även om detta felaktigt påståtts.

Inrikesbolagen kan därför inte flytta till Arlanda vilket leder till färre avgångar, färre flygbolag, minskad konkurrens mellan flygbolagen samt högre biljettpriser. Flera linjer som trafikeras av två konkurrerande bolag kommer att bli utan konkurrens.

Antalet resenärer som flög till och från Åre Östersund Airport ökade med 18 procent det första halvåret 2014. Den stora ökningen beror framför allt på att en ny aktör etablerade sig för resor till och från Bromma.

För affärs- och besöksresenärer har konkurrensen mellan två bolag varit positiv eftersom den medför lägre priser och större valfrihet.

En ökad tillgänglighet, med fler avgångar under hösten, kommer också att öka antalet resenärer som reser till och från Östersund. En nedläggning av Bromma kommer med högsta sannolikhet resultera i att endast en aktör kommer trafikera förbindelsen mellan Östersund och Arlanda.

Resenären förlorar i tid eftersom antalet avgångar minskar och den sämre konkurrensen ökar biljettpriset med färre till- och frånresande som följd.

I Jämtlands län är vi beroende av besöksnäringen och den utgör en viktig tillväxtskälla. Högre biljettpriser och färre avgångar minskar viljan för både svenska och internationella turister att besöka Östersund och länet.

Bromma är också en viktig flygplats för affärsresenären och det lokala näringslivet är beroende av att snabbt och enkelt kunna resa till och från Stockholm. En möjlighet som försvåras i och med Brommas nedläggning.

Sammantaget kommer en stängning av Bromma få drastiska effekter för flyget i hela landet. I Jämtland och övriga Norrland är vi med våra avstånd helt beroende av snabba och goda flygförbindelser.

Nedläggningen av Bromma flygplats drabbar därmed inte i första hand Stockholmsregionen utan hela Sverige!

Katarina Nyberg Finn, regionchef Handelskammaren Jämtland

Anette Tandberg, regionchef Företagarna Jämtland-Härjedalen

Ola Toftegaard, regionchef Svenskt Näringsliv Östersund

Niclas Sjögren Berg, destinationschef Skistar Åre-Vemdalen

Anna Wersén, vd Destination Östersund

Marcus Lundberg, vd Frösö Park

Per-Åke Pettersson, vd Taxi Östersund

Mats Forslund, vd Jämtland Härjedalen Turism

Therese Sjölund, vd Åre Destination

Anders Byström, regiondirektör Jämtlands län

Magnus Burvall, vd Mid Sweden Science Park

Johan Redhe, tillväxtchef Östersunds kommun